دعای مستجاب

دعاها و روایات ائمه معصوم(ع)

دعای مستجاب

دعاها و روایات ائمه معصوم(ع)

دعا برای حفاظت و سلامتی در سفر

ای محمد، هر کسی بخواهد برای انجام کاری از خانواده اش خارج شده مسافرت کند و می خواهد که من در سفر او را به سلامت نگهدارم و حاجتم های او را روا کنم. پس هنگام حرکت برای مسافرت بگوید:

بِسْمِ اللَّهِ مَخْرَجِی وَ بِإِذْنِهِ خَرَجْتُ وَ قَدْ عَلِمَ قَبْلَ أَنْ أَخْرُجَ خُرُوجِی وَ قَدْ أَحْصَى عِلْمُهُ مَا فِی مَخْرَجِی وَ مَرْجِعِی تَوَکَّلْتُ عَلَى الْإِلَهِ الْأَکْبَرِ تَوَکُّلَ مُفَوِّضٍ إِلَیْهِ أَمْرَهُ وَ مُسْتَعِینٍ بِهِ عَلَى شُئُونِهِ مُسْتَزِیدٍ مِنْ فَضْلِهِ مُبْرِئٍ نَفْسَهُ مِنْ کُلِّ حَوْلٍ وَ مِنْ کُلِّ قُوَّةٍ إِلَّا بِهِ خُرُوجَ ضَرِیرٍ خَرَجَ بِضُرِّهِ إِلَى مَنْ یَکْشِفُهُ وَ خُرُوجَ فَقِیرٍ خَرَجَ بِفَقْرِهِ إِلَى مَنْ یَسُدُّهُ وَ خُرُوجَ عَائِلٍ خَرَجَ بِعَیْلَتِهِ إِلَى مَنْ یُغْنِیهَا وَ خُرُوجَ مَنْ رَبُّهُ أَکْبَرُ ثِقَتِهِ وَ أَعْظَمُ رَجَائِهِ وَ أَفْضَلُ أُمْنِیَّتِهِ اللَّهُ ثِقَتِی فِی جَمِیعِ أُمُورِی کُلِّهَا بِهِ فِیهَا جَمِیعاً أَسْتَعِینُ وَ لَا شَیْ‏ءَ إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ فِی عِلْمِهِ أَسْأَلُ اللَّهَ خَیْرَ الْمَخْرَجِ وَ الْمَدْخَلِ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ إِلَیْهِ الْمَصِیرُ

من به مدد اسم خداوند خارج شدم، او به خروج من قبلاً عالم بوده و او با علم خود به کیفیت برگشت من هم آگاه است. لذا من توکل به خداوند یگانه و بزرگ می کنم توکل شخصی که همه امورش را به وی تفویض کرده و از او برای امور حیاتش یاری می طلبد و انتظار فضل و عنایت از او دارد، در حالی که من خود را از تسلط هر نیرو و قدرتی غیر از قدرت و نیروی الهی خارج ساخته ام.
مانند یک فقیری برای مسافرت از خانه ام خارج می شوم که بواسطه فقرش به کسی نیاز دارد که جلو فقر او را بگیرد. مانند شخص پریشان و مضطرب خارج می شوم و به سوی کسی می روم که این اضطراب و خسران را از من بردارد. مانند خروج شخص علیلی که بواسطه علتهایش به سوی کسی خارج می شود که به او پناه دهد. در حالی من برای مسافرت خارج می شوم که اعتماد و اطمینان کامل به خداوند بزرگ و اعظم دارم، آن هم امید بسیار زیاد. چون خداوند مورد اتکا و اعتماد من است در همه امورم و در همه کارهایم از او یاری می طلبم چون هر چه که او بخواهد تحقق می یابد و من از خداوند برای خروج و برگشتم، خیر و نیکی مسئلت می کنم. نیست خدایی جز او و همه برگشتها به سوی اوست.
وقتی که بنده ام این سخنان را در حین مسافرت بگوید، من در جریان مسافرت او را شادمان می کنم و وی را به سلامت بر می گردانم
.

منبع: مهج الدعوات

تعجیل در ظهور امام زمان(ع): اللهم صل علی محمد و آل محمد

فضیلت تسبیح حضرت زهراء(علیهاالسلام)

در روایتى آمده که امام صادق (ع) فرمود: تسبیح حضرت فاطمه (علیهاالسلام ) در تعقیب نمازها، از خواندن هزار رکعت نماز [نافله ] در هر روز در نزد من محبوبتر است .
البتّه ترتیب تسبیح حضرت فاطمه (علیهاالسلام ) به گونه دیگرى نیز روایت شده است ، چنانکه در حدیث آمده که امام صادق (ع) فرمود: هرکس [بخواهد] تسبیح حضرت زهراء، فاطمه (علیهاالسلام ) را بگوید، ابتدا سى و چهار بار تکبیر گفته ، و بعد سى وسه بار تسبیح   مى گوید، و تسبیح را به تکبیر متّصل مى کند، و بعد سى وسه بار حمد مى گوید و حمد را به تسبیح متّصل مى کند
.
و بعد از آنکه اءَلْحَمْدُللّهِِ تسبیح حضرت فاطمه زهرا(ع) را به پایان برد می گوید
:
لا إِلهَ إِلا اللّهُ، إِنَّ اللّهَ وَ مَلا ئِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِىِّ، یا اءَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا، صَلُّوا عَلَیْهِ، وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً. (173)، لَبَّیْکَ رَبَّنا وَ سَعْدَیْکَ. اءَللّهُمَّ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍٍ وَ عَلى اءَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ وَ عَلى ذُرِّیَّةِ مُحَمَّدٍ، وَ السَّلامُ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ، وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ، وَ اءَشْهَدُ أَنَّ التَّسْلیمَ مِنّا لَهُمْ وَ الاِْئْتِمامَ [یا:الاِْیمانَ] بِهِمْ وَ التَّصدیقَ لَهُمْ، رَبَّنا، آمَنّا وَ صَدَّقْنا وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ وَ آلَ الرَّسُولَ، فَاکْتُبْنا مَعَ الشّاهِدینَ،
اءَللّهُمَّ، صُبَّ عَلَیْنَا الرِّزْقَ صَبّاً صَبّاً، بَلاغاً لِلاَّْخِرَةِ وَ الدُّنْیا، مِنْ غَیْرِ کَدٍّ وَ لا نَکَدٍ وَ لا مَنٍّ مِنْ اءَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ، إِلاّ سَعَةً مِن رِزْقِکَ وَ طیباً مِنْ وُسْعِکَ مِنْ یَدِکَ الْمَلاْ ى عِفافاً، لا مِنْ اءَیْدى لِئآمِ خَلْقِکَ، إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ.
اءَللّهُمَّ اجْعَلِ النُّورَ فى بَصَرى ، وَ الْبَصیرَةَ فى دینى ، وَ الْیَقینَ فى قَلْبى ، وَالاِْخْلاصَ فى عَمَلى ، وَ السَّعَةَ فى رِزْقى ، وَ ذِکْرَکَ بِاللَّیْلِ وَالنَّهارِ عَلى لِسانى ، وَالشُّکْرَ لَکَ اءَبَداً ما اءَبْقَیْتَنى . اءَللّهُمَّ، لاتَجِدْنى حَیْثُ نَهَیْتَنى ، وَ بارِکْ لى فیما اءَعْطَیْتَنى ، وَ ارْحَمْنى إِذا تَوَفَّیْتَنى ، إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ
.
-
معبودى جز خدا نیست ، براستى که خداوند و ملائکه اش تقاضاى رحمت بر پیامبر اکرم [(ص )] مى کنند، اى کسانى که ایمان آورده اید، براى او درخواست رحمت کنید، و براستى تسلیم او شوید. آرى ، اى پروردگار ما آرى ، خداوندا، بر محمّد و آل محمّد و بر اهل بیت و فرزندان حضرت محمّد درود فرست ، و سلام و درود و رحمت و برکات خداوند بر او و ایشان باد، و گواهى مى دهم که ما باید تسلیم آنان شویم ، و به ایشان اقتدا کنیم ، [یا: ایمان آوریم ]، و ایشان را تصدیق کنیم . پروردگارا، ایمان آوردیم و تصدیق نمودیم و از پیامبر و خاندان او پیروى نمودیم ، پس ما را از جمله شاهدان و گواهان بنویس .
خدایا، روزیى که ما را به [خواسته هاى] آخرت و دنیا برساند، بسیار بسیار بر ما فرو بار، بدون اینکه بسیار و سخت بکوشیم و کم بدست آوریم ، و یا کسى از آفریدگانت بر ما منّت نهد، بلکه روزى وسیع و گسترده و پاکیزه ات را از دست پُرتر رحمت خویش همراه با پاکدامنى ، و نه از دست خلایق پستت [به من ارزانى دار[.
خداوندا، در دیده ام روشنایى ، و در دینم بصیرت و روشندلى ، و در عملم اخلاص ، و در روزى ام وسعت ، و یادت را در شبانه روز بر زبانم قرار ده ، و سپاسگزارى از خویش را پیوسته و تا زمانى که [در این دنیا] پاینده ام داشته اى ، ارزانى ام دار، خداوندا، هرگز مرا در آنجا که نهى فرموده اى [یعنى گناهان و غفلت ] نیاب ، و آنچه را که عطا فرموده اى پر خیر و برکت گردان ، و هنگامى که جانم را مى ستانى بر من رحم آر، براستى که تو بر هر چیز توانایى .
خداوند، تمام گناهان او را آمرزیده ، و از همان روز و ساعت و لحظه و ماه و سال تا سال دیگر از نادارى و نیازمندى و دیوانگى و جذام و پیسى و از مرگ بد، و از هر گرفتارى و بلایى که از آسمان به زمین فرو مى آید عافیت مى بخشد. و براى او در برابر این عمل شهادت به کلمه اخلاص لا إِلَه إِلا اللّه همراه با ثواب آن تا روز قیامت نوشته مى شود، که ثواب و پاداش آن مسلّماً بهشت است .
راوى مى گوید: عرض کردم : آیا این ثوابها و نتایج براى کسى است که آن را در هر روز، تا یک سال بگوید؟ فرمود: خیر، اینها براى کسى است که از امسال تا سال دیگر یک بار آن را گفته باشد، همه آن ثوابها براى او نوشته مى شود، و تا مثل همان روز و ساعت و ماه از امسال تا سال دیگر که گردش ‍ خورده و فرا رسد، او را کفایت مى کند.

منبع: مهج الدعوات

تعجیل در ظهور امام زمان(عج): اللهم صل علی محمد و آل محمد

دعای در هنگام گرفتاری و بلا و مریضی

 ای محمد، هر کس از امت تو گرفتار بلا گردد، درباره آن به من متوسل شود و بگوید:
یَا مُصِحَّ أَبْدَانِ مَلَائِکَتِهِ وَ یَا مُفَرِّغَ تِلْکَ الْأَبْدَانِ لِطَاعَتِهِ وَ یَا خَالِقَ الْآدَمِیِّینَ صَحِیحاً وَ مُبْتَلًى وَ یَا مُعَرِّضَ أَهْلِ السُّقْمِ وَ أَهْلِ الصِّحَّةِ لِلْأَجْرِ وَ الْبَلِیَّةِ وَ یَا مُدَاوِیَ الْمَرْضَى وَ شَافِیَهُمْ وَ یَا مُصِحَّ أَهْلِ السُّقْمِ بِإِلْبَاسِهِمْ عَافِیَتَهُ بِطِبِّهِ وَ یَا مُفَرِّجُ [مُفَرِّجاً] عَنْ أَهْلِ الْبَلَاءِ بَلَایَاهُمْ بِجَلِیلِ رَحْمَتِهِ قَدْ نَزَلَ بِی مِنَ الْأَمْرِ مَا رَفَضَنِی فِیهِ أَقَارِبِی وَ أَهْلِی وَ الصَّدِیقُ وَ الْبَعِیدُ وَ مَا شَمِتَ بِی فِیهِ أَعْدَائِی حَتَّى صِرْتُ مَذْکُوراً بِبَلَائِی فِی أَفْوَاهِ الْمَخْلُوقِینَ وَ أَعْیَتْنِی أَقَاوِیلُ أَهْلِ الْأَرْضِ لِقِلَّةِ عِلْمِهِمْ بِدَوَاءِ دَائِی وَ طِبُّ دَوَائِی فِی عِلْمِکَ عِنْدَکَ مُثْبَتٌ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ انْفَعْنِی بِطِبِّکَ فَلَا طَبِیبَ أَرْجَى عِنْدِی مِنْکَ وَ لَا حَمِیمَ أَشَدُّ تَعَطُّفاً مِنْکَ عَلَیَّ قَدْ غَیَّرَتْ بَلِیَّتُکَ نِعَمَکَ عَلَیَّ فَحَوِّلْ ذَلِکَ عَنِّی إِلَى الْفَرَجِ وَ الرَّخَاءِ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ لَمْ أَرْجُهُ مِنْ غَیْرِکَ فَانْفَعْنِی بِطِبِّکَ وَ دَاوِنِی بِدَوَائِکَ یَا رَحِیمُ
ای سالم کننده بدنهای ملائکه خود، و ای کسی که این بدنها را برای اطاعت خویش آفریده ای، ای آفریننده مردم سالم و بیمار و ای کسی که به عده ای سلامتی می دهی تا آنها را آزمایش کنی و به عده دیگر بیماری می دهی تا در مقابل صبر به آنان پاداش بدهی و ای شفا دهنده بیماران با طبابت خود و ای کسی که بلا را از اهل بلا دور می کنی تا رحمت خود را بر آنها نشان دهی، به من گرفتاری نازل شده که بوسیله آن خانواده و خویشانم مرا از خود رانده اند و دوستان دور و نزدیک من از من دوری گزیده اند و دشمنانم بوسیله آن گرفتاری مرا سرزنش و شماتت می کنند به طوری که در میان مردم مشهور شده ام و سخنان مردم مرا رنج می دهد و هر کس برایم سخنی می گوید و راهی را نشان می دهد، در حالی که طلب و داروی در نزد تو است و تو می دانی که من چه باید بکنم. پس تو با طبابت خود مرا نجات بده چون طبیبی امید وارم کننده تر از تو برایم نیست و هیچ خویشاوندی نسبت به من از تو مهربانتر نمی باشد. این بلا های تو آن نعمتهایی را که به من داده بودی را تغییر داده ، پس این را از من به فرج و آرامش رفع نما و به آرامش تبدیل کن. چون اگر تو این کار را نکنی من از غیر تو چنین امیدی را ندارم. پس با طبابت خودت به من نفع برسان ودرد مرا با داروی خودت درمان کن، ای رحیم.
 
اگر بنده ام این سخنان را بگوید، من قطعا آن بلا و زیان را از او دور می کنم و به وی عافیت می بخشم
.

منبع: مهج الدعوات

تعجیل در ظهور امام زمان(عج): اللهم صل علی محمد و آل محمد

دعا با قلب پاک و نیّت صادق

.زیرا در روایتى که عمر بن یزید [یا: مزید] مى گوید از امام صادق (ع ) شنیدم که مى فرمود: مردى در بنى اسرائیل بود، که به مدّت سه سال به درگاه خداوند دعا مى کرد که پسرى به او بدهد. وقتى دید که خدا دعایش را مستجاب نمى فرماید، گفت : اى پروردگار من ، آیا از تو دورم و به من گوش ‍ فرا نمى دهى ، یا به من نزدیکى ، پس چرا جوابم نمى دهى ؟
حضرت فرمود: کسى به خواب او آمد و به او گفت : مدّت سه سال است که با زبان بد و دشنام دهنده ، و قلب متکبّر و ناپاک ، و بدون اینکه نیّتت صادق باشد، خدا را مى خوانى ، پس از اینها دست بکش تقواى الهى را در دل پیشه کن ، و نیّتت را نیکوگردان .
حضرت فرمود: آن مرد چنین کرد و سپس به درگاه خداوند دعا نمود، و پسرى براى او متولّد شد

منبع: فلاح السائل ابن طاووس

تعجیل در ظهور امام زمان(عج): اللهم صل علی محمد و آل محمد

ذکر فضیلت دعا در غیاب برادران دینى از دیدگاه روایات

فضیلت دعا در غیاب برادران دینى را با استفاده از برخى روایاتى که بدان دست یافته ایم یادآور شویم :
1-در روایتى آمده که امام صادق (ع ) فرمود رسول خدا (ص ) فرمودند: هرکس بگوید
:
اللّهُمَّ، اَغْفِرْ لِلْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ.
-
خداوندا، مردان و زنان مؤمن را بیآمرز.
خداوند، در برابر هر مؤمنى که از زمان آفرینش حضرت آدم (ع ) تا برپایى قیامت خلق فرموده ، یک کار نیک براى او مى نویسد، و یک گناه او را محو مى فرماید، و یک درجه [درجه ایمانى ] او را بالا مى برد.
2-نیز در روایت آمده که امام صادق (ع ) فرمود: هرگاه کسى بگوید
:
اللّهُمَّ، اغْفِرْلِلْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ، اءَلاَْحْیآءِ مِنْهُمْ وَ جَمیعَ الاَْمْواتِ.
-
خدایا، مردان و زنان مؤمن و مسلمان ، و زندگان و تمام مردگان آنها را مورد مغفرت خویش قرار ده
خداوند به شماره تمام انسانهاى گذشته و آینده ، دعا براى او مستحاب مى گرداند: یا: دعاى آنان را براى وى مى نویسد.

منبع: فلاح السائل ابن طاووس


تعجیل در ظهور آقا امام زمان(عج): اللهم صل علی محمد و آل محمد